„Nemoj da misliš o tome“

Puno puta sam od klijenata čula: „Trudim se da ne mislim o tome ALI mi ne ide“.
Nije važno da li se trude da ne prate svoju opimagessesesivnu misao (oni klijenti koji imaju opsesivno-kompulsivni poremećaj), ili ulažu napor da ne misle o svom bivšem partneru, osobi koju su izgubili iz nekog razloga, nekom bolnom događaju, ili pokušavaju da iskontrolišu svoje emocionalno prejedanje, panični napad, zavisnost od nikotina ili neke druge supstance. Nisam upoznala osobu koja svesno može sebi da kaže „Ne misli o tome“ i da zaista uspe da prestane da misli o tome. A opet, to je u svakodnevnoj komunikaciji, vrlo česta rečenica kojom tešimo nekog, bodrimo, savetujemo.
Paradoksalno je što se više svesno trudimo da potisnemo neku misao ona češće javlja u našoj svesti. (Naglašavam reč svesno izbegavanje neke misli, jer ako je nesvesno onda govorimo o mehanizmu odbrane koji zovemo potiskivanje, koji je Frojd opisao, a to je druga priča.)
U klasičnoj psihologiji postoji eksperiment koji se bavi ovim fenomenom svesnog napora da nCute polar bear iPad wallpapers 1024x1024 (17)eku misao izbegnemo, poznat je pod imenom „beli medved“.
Ispitanici su zamoljeni da tokom 5 minuta ne misle na belog medveda, , a ukoliko se to ipak dogodi, trebalo je da signaliziraju pomoću zvona. Rezultati su pokazali da što su se više trudili da ne misle o belom medvedu, on se češće javljao u njihovim mislima.

Ukoliko svesno pokušavamo da izbegnemo neki mentalni sadržaj mi ustvari angažujemo naš mozak upravo na tom sadržaju, i samim tim naši napori da izbegnemo neku misao imaju kontra efekat.
Eksperiment „beli medved“ , na primer, objašnjava zbog čega je teško držati djetu. Između ostalog, osoba koja drži djetu pokušava da ne misli o hrani, o tome šta joj se jede, šta voli da jede, ili šta obično gricka dok gleda film. I što se više trudi da ne misli o hrani, veća je verovatnoća da će joj se u svesti pojavljivati čokoladice, pljeskavice, prelivi i druge visokokalorične poslastice, što verovatno vodi u epizodu prejedanja. Slično je i onima koji se trude da prebole bivšeg partnera, ostave pušenje ili prestanu da grickaju nokte.
Zamislite sada neku osobu koja je anksiozna, i koja stalno strepi da će se dogoditi nešto loše. Ona brine. Brine da će se lift zaglaviti, da nije isključila peglu ili šporet, da nije zaključala stan, brine kada vozi kola da će učestvovati u sudaru, brine da li će se razboleti, ili da je već teško bolesna samo još nije svesna, brine da će se nešto strašno i loše desiti nekom koga voli… Puno brine. „Nemoj toliko da brineš“, „Previše brineš“, „Ne misli o tome“ često čuju osobe koje su anksiozne. Nemoj da misliš na belog medveda!
Srećom autori eksperimenta „beli medved“ imali su i nekoliko strategija koje nam mogu pomoći „da ne mislimo na belog medveda“:
• Izaberite neki drugi sadržaj i svoju pažnju usmerite na njega: U jednoj drugoj studiji sugerisali su ispitanicima da umesto da se koncentrišu da ne misle o belom medvedu, pokušaju da se misle o crvenom automobilu. Ako angažujemo naš mozak na drugom sadržaju, beli medved će manje da nam se pojavljuje u svesti.
• Probajte da odložite svoju misao: Istraživanja su pokazala da ako odredite vreme za zabrinutost, na primer- dnevno pola sata u okviru kojih možete da brinete, lakše će vam biti da ostatak dana preusmerite pažnju na druge sadržaje.
• Izbegavajte da radite više stvari odjednom: Jedna studija je pokazala da osobe koje su mentalno preopterećene, više razmišljaju o smrti, jednoj od najneprijatnijih misli za većinu ljudi.
• Izlažite se: Ovo je bolno, ali može da pomogne. Ako dozvolite sebi da ponekad, u uslovima koje kontrolišete, mislite o nekom neprijatnom sadržaju, manje je verovatno da će on iskrusnuti u vašim mislima kada ga ne očekujete.
• Meditirajte
Literatura:
1. Wegner, D., Schneider, D., Carter, S., White, T. (1987). Paradoxical Effectsof Thought Suppression, Journal of Personality and Social Psychology, Vol.53,No.1,5-13
2. Winerman, L. (2011). Suppressing the ‘white bears’, Psychology Today, October 2011, Vol 42, No. 9


Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s