Emocionalno predejanje- 5 razloga zašto ne možete da prestanete? (prevod)

Preuzmite kontrolu nad svojim emocijama i oduzmite moć hrani
Jennifer Kromberg
http://www.psychologytoday.com
(objavljeno 18.9.2013.)
Prevela: Tatjana Mali
Zašto se prejedate? Identifikovanje uzroka može vam pomoći da prestanete.
Mnogi ljudi misle da je emocionalno prejedanje posledica nedostatka samokontrole. Međutim, sudeći po mom obimnom iskustvu rada sa klijentima koji imaju poremećaj ishrane, rekla bih da je to retko slučaj. Kada bi emocionalno prejedanje bilo jednostavno stvar discipline, mogli bi jednostavno da se disciplinujemo bez mučenja oko planiranja obroka, plaćanja nutricionista, fitness trenera, i konstantne opsednutosti ko jede šta i kad. I, naravno, bez poremećaja ishrane.
Ono što želim da kažem o ovoj temi nije novo, ali ponavljanje informacija može da posluži kao koristan podsetnik.eat-night-or-midnight-snacks Iznova i iznova uviđam da sledećih 5 stvari doprinose emocionalnom prejedanju.

1. Nesvesnost
Emocionalno prejedanje može biti direktna posledica toga što niste svesni zašto jedete. Psihoterapeuti ovo zovu nesvesno prejedanje. Ukoliko, kada završite sa vašim obrokom, nastavite da polako grickate ostatke porcije koje ste nameravali da ostavite, govorimo o nesvesnom prejedanju. U ovu vrstu prejedanja spade i kada ubacujete u usta kikiriki ili neke druge grickalice samo zato što se nalaze ispred vas.

Šta je rešenje? Pokušajte da obratite pažnju na to šta i kada jedete. Znam da može biti naporno potpuno se fokusirati na jelo, naročito u početku. Počnite polako i izbegavajte da sebe osuđujete dok pratite šta jedete.

2. Hrana kao jedini izvor uživanja
Često pitam ljude kako bi se osećali da ne preteruju u piću jelu, i uobičajan odgovor je: “Osećao bih se kao da nemam čemu da se radujem.” Na kraju dugog i grozničavog dana, ogromna porcija sladoleda može biti posebno učinkovita uteha kada smo iscrpljeni. Zašto? Prema mnogim izvorima unos šećera i masti opija naš mozak. Opijati su aktivni sastojci kokaina, heroina i mnogih drugih narkotika. Tako da, umirujući efekat koji osećate dok jedete sladoled ili čips, realan je. I odvikavanje od ove navike može biti slično odvikavanju od droge.

Rešenje? Nađite drugi način da nagradite i smirite sebe osim hranom (ili drugim samodestruktivnim ponašanjem). Da li će drugi načini biti učinkoviti kao prejedanje? Apsolutno ne! Neke druge stvari pomoćiće donekle, ali u cilju prestanka emocionalnog prejedanja moraćete da razvijete i veću toleranciju na neprijatne emocije. Što nas vodi stavci 3.

3. Nemogućnost tolerisanja neprijatnih osećanja

U našoj kulturi, od malih nogu učimo da izbegavamo da se osećamo loše. Nažalost, načini na koje mi izbegavamo neprijatna osećanja, nisu uvek dobri po nas. Bez sposobnosti da toloreišete neprijatna osećanja, podložni ste da budete emocionalni prejedač.

Rešenje? Vežbajte da dozvolite sebi da osetite neprijatna osećanja, a ne da ih izbegavate. Znam! Mnogo je lakše reći, nego uraditi! Znam da ne volite da se osećate ljuto, tužno, odbačeno ili smoreno. I ljudi me često pitaju, “Šta je poenta toga da budem ljut? To ne menja ništa.” Pa, možda neće promeniti izvor našeg besa, ali će sprečiti da se otupljujemo naša osećanja ponašanjima koja bi radije da izbegnemo- poput prejedanja.

4. Mržnja prema svom telu

Možda zvuči paradoksalno, ali je istinito: Mržnja prema sopstvenom telu je najveći factor emocionalnog prejedanja. Negativnost, stid i mržnja dugoročno menjaju ljude, naročito ako se radi o našem telu i mišljenju o njemu. Mnogi mi kažu da će prestati da mrze svoje telo nakon što dosegnu željenu kilažu. Ja kažem prvo morate prestati da mrzite svoje telo da bi ste mogli da izađete iz začaranog kruga emocionalnog prejedanja.

Rešenje? Nažalost, rešenje ovog problema je višeslojno, komplikovano i jedinstveno za svaku osobu. Za istinski trajni napredak nije moguće objasniti ovo u blogu. Izvinite, prijatelji!

5. Psihologija

Dovođenje sebe u situaciju u kojoj ste preumorni ili previse gladni najbolji je način da učinite sebe podložnim za emocionalno prejedanje. Kada je vaše telo gladno ili umorno, ne samo da šalje snažne signale vašem mozgu da jede, nego niste u svom najboljem izdanju, što vas čini nesposobnim da se izborite sa žudnjama.

Rešenje? Pogodili ste! Naspavajte se i jedite vise manjih obroka u toku dana (Baš sam genije, zar ne?) Znam da će te mi reći da nemate vremena, ali ako je vaš cilj da prestanete da se emocionalno prejedate, napravićete prioritet od ove dve stvari. Nema zaobilaznog puta.

Emocionalno prejedanje je moćan i efektivan način da na kratko predahnete od izazova sa kojima se suočavate. Kada ne bi bio tako učinkovit, niko se ne bi prejedao. U cilju razbijanja začaranog kruga emocionalnog prejedanja morate da posegnete duboko u sebe, i nađete snagu, i nadam se da spisak koji sam navela može da vam pomogne na vašem putovanju.


Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google photo

Komentarišet koristeći svoj Google nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s